Lessen

FysioFit is een modern trainingscentrum waar je zowel individueel als in groepsverband kunt trainen. Met ons aanbod aan lessen kun je gevarieerd trainen op een manier die jij leuk vindt en op een niveau dat bij je past!

    • Figuur Fit
    • Power Circuit
    • Basic BBB
    • Slank & Fit
    • Aerobics
    • Senioren fitness / Nordic Walking
    • Fit op maat
    • Perfect pilates
    • Yoga en Yin Yoga (ontspanning)
    • Tai Chi  *nieuw bij Fysio Fit*

 

Figuur Fit

Bij Figuur Fit wordt in verschillende vormen het uithoudingsvermogen en krachtuithoudingsvermogen getraind. Na de warming-up op swingende muziek bent u klaar om het hele lichaam te trainen. Er wordt niet alleen m.b.v. toestellen getraind, maar ook grond-, balans- en spierversterkende oefeningen horen bij de Figuur Fit training. Iedere week staat er een ander lichaamsdeel en een andere trainingssoort centraal. Zo blijft de training afwisselend en traint u het hele lichaam.


Power Circuit

Power Circuit is een pittige en effectieve work-out waarin je in 45 minuten alle spiergroepen traint. De oefeningen worden gericht op de conditie kort en intensief in circuitvorm afgewerkt. Je traint het hele lichaam met de focus op de Core-Stability. Dit houdt in dat je een sterk spierkorset opbouwt van de buik en rugspieren, wat helpt om fitter en sterker door het dagelijkse leven te gaan.

Alle oefeningen zijn aan te passen en daardoor geschikt voor iedereen, jong en oud! Wacht niet langer en ervaar het!

De Power Circuit lessen moeten online worden gereserveerd.


Basic BBB

Altijd al willen starten met een groepsles, maar durf je de stap niet te nemen? Doe dan mee met de Basic-BBB les. De basis van een aerobics/ stepsles in combinatie met krachtoefeningen van de Buik, Billen, Benen.

Basic BBB is geschikt voor de enthousiaste, beginnende sporter.

De Basic BBB lessen moeten online worden gereserveerd.


Aerobics

Aerobics is een groepsles waarbij ritmische oefeningen gecombineerd worden met rekken, strekken en krachttraining. Tijdens een aerobics sessie wissel je verschillende aerobic oefeningen met elkaar af. Een aerobic fitness sessie bestaat uit de volgende onderdelen:

  • een warming-up
  • een cardiodeel
  • floorwork
  • stretching
  • een coolingdown

Op het ritme van lekkere up tempo muziek train je niet alleen je kracht, maar ook je flexibiliteit, coördinatie en conditie. Bij aerobics maakt het niet uit op welk niveau je sport, hoe oud je bent of wat je gewicht is, onze instructrice zorgt dat de workout jou op het lijf is geschreven. Aerobics is een leuke manier om effectief af te vallen. Doordat je de verschillende aerobic oefeningen vaak op rap tempo afwisselt, gaat je hartslag omhoog en gaat je vetverbranding aan het werk. Lekker muziekje aan en bewegen maar! Onder begeleiding van  onze gemotiveerde instructrice en stimulerende muziek, zorg je ervoor dat je vetverbrandingssysteem op volle toeren draait. Gecombineerd met de spierversterkende oefeningen van de buik, billen en benen zorgt dit voor een strak lichaam!

Aerobics is een swingende en uitdagende groepsles geschikt voor iedereen!

De aerobics lessen moeten online worden gereserveerd.


Senioren fitness

Seniorenfitness is bedoeld voor actieve 60-plussers die het leuk vinden om op een afwisselende manier te trainen. De trainingen worden zowel binnen als buiten gegeven, uiteraard mede afhankelijk van de weersomstandigheden.

Binnen is dat in de vom van conditie- en circuittraining, buiten in de vorm van Sportief

Wandelen of Nordic Walking. Bij de training binnen wordt aandacht besteed aan zowel de algemene conditie als de training van de verschillende spiergroepen. Voor  Sportief Wandelen en Nordic Walking zijn stevige lage wandelschoenen en makkelijk zittende kleding voldoende. Nordic Walking is inmiddels ook in Nederland erg populair. Voeg daarbij het op een gezellige, sportieve manier buiten bezig zijn in de prachtige omgeving van Zuidlaren en je begrijpt dat Fysio Fit Zuidlaren ook hier geweldige mogelijkheden biedt! Dat heeft natuurlijk  te maken met het feit dat het heel erg goed voor je conditie is, maar ook dat door het gebruik van de stokken (poles) de belasting op de gewrichten veel minder is.

Fit op maat

Fit op Maat is een gevarieerde fitnesstraining voor mensen die graag hun fitheid op peil willen houden of verbeteren, maar hier extra individuele begeleiding bij willen of nodig hebben. Dat kan bijvoorbeeld belangrijk zijn in verband met lichamelijke beperkingen. Onder begeleiding van een fysiotherapeut train je in een groep van maximaal 8 personen, waardoor er extra zorg en aandacht aan de training gegeven kan worden. Het trainingsschema wordt op maat gemaakt na het afnemen van een fitheidstest en houdt rekening met eventuele persoonlijke beperkingen en doelstellingen. De cursus bestaat uit 1 of 2 keer per week een uur trainen gedurende 12 weken.


Perfect pilates

Perfect Pilates® is een training voor het hele lichaam: voor Body & Mind. De oefeningen worden uitgevoerd op een fitnessmat op de grond Het is als het ware ‘back to basic’: terug naar alle natuurlijke bewegingsvormen en terug naar de natuurlijke spierketens. De kracht zit vooral in de eenvoud en combinaties van de bewegingen. Zowel kracht, lenigheid als stabiliteit komen aan bod.
Perfect Pilates® is een trainingsvorm die voor iedereen toegankelijk is, ook voor mensen met pijnklachten. Omdat er veel aandacht wordt besteed aan de training van buik- en rugspieren en de rompstabiliteit heeft Perfect Pilates® een positief effect heeft op rugklachten. Zelfs mensen met een hernia kunnen baat hebben bij deze training,omdat het voor hun juist extra belangrijk is om de stabiliteit en kracht te trainen van de diepe spieren van de romp. Ook voor mensen met bekkenproblematiek na bijvoorbeeld een zwangerschap en/of incontinentieklachten heeft Perfect Pilates® een positief effect. Maar voor iedereen geldt: het is een ideale manier om lenigheid en spierkracht te trainen zonder een grote belasting op de gewrichten!

De Perfect Pilates lessen moeten online worden gereserveerd.


Yoga

Optimale conditie, kracht en souplesse door yoga

Yoga bij Fysio Fit is een vorm die gericht op ontspanning. Door gebruik te maken van een combinatie van adem-technieken en dynamische oefenpatronen ontwikkel je een optimale conditie, kracht en souplesse. Het leert je om stress af te bouwen en meer in balans te komen.

De oefeningen zijn opgebouwd uit terugkerende patronen met daartussendoor nieuwe uitdagende houdingen en bewegingen. Door de vloeiende overgangen van de ene naar de andere oefening ontstaat een flow die je ongekende mogelijkheden naar boven haalt en je steeds nieuwe grenzen laat overgaan.

Yoga is geschikt voor iedereen die van uitdagingen houdt, wil bewegen en grenzen wil verleggen. Yoga is spannend en inspannend. Yoga leert je om je bewust te zijn van het heden, om te genieten van het moment. Ook lichamelijk heeft het veel voordelen. Zo krijg je:

  • Flexibelere spieren
  • Een betere houding
  • Een betere concentratie
  • Een betere doorbloeding
  • Je ademhaling verbetert

Yin Yoga

Yin Yoga is een rustige vorm van Yoga, die met name gericht is op het strekken van bindweefsel. In de meeste Yoga vormen zijn de houdingen gericht op het trainen van spieren, waardoor de oefeningen dynamisch worden gedaan. Yin Yoga is gericht op het soepel maken van bindweefsel. Dit weefsel is stugger en duurt langer om te strekken. Dit betekent dat je je langzaam in een houding laat zakken, en op zoek gaat naar weerstand in de te strekken gebieden. Je blijft langere tijd (3-5 minuten in een houding) waarbij je je steeds bewust blijft hoe je lichaam aanvoelt, je spierspanning loslaat en met behulp van je adem en de zwaartekracht steeds wat meer in een houding kunt zakken. Je komt ook rustig uit de houding en voelt dan liggend na.

Het is belangrijk dat je uitgaat van je eigen unieke lichaamsbouw en je eigen mogelijkheden onderzoekt. Het strekken van bindweefsel kan een oncomfortabel gevoel geven, gevoelig zijn. Naar dat gevoel ga je op zoek en probeert daarin te ontspannen.

Een scherpe pijn is nooit goed, dan kom je uit de houding of past de houding aan. Voor alle houdingen zijn opties of alternatieven. Als je een bepaalde blessure hebt, geef het dan even door.

Het is altijd handig om een deken mee te nemen die je kunt oprollen en die je als ondersteuning voor een bepaald lichaamsdeel kunt gebruiken.

De Yin Yogales is als volgt opgebouwd:

· Een korte meditatie en ademhalingsoefening.

· Houdingen die langere tijd worden aangehouden.

· Liggende eindontspanning.

Het is handig om een grote handdoek voor over de yogamat mee te nemen, een deken en iets warms voor de eindontspanning.Zorg ervoor dat je niet vlak van te voren een zware maaltijd eet.

De Yoga lessen moeten online worden gereserveerd.

Tai Chi

Tai Chi heeft vele vormen, van hele intensieve beweegkunsten gericht op zelfverdediging tot hele zachte vormen gericht op het werken aan balans en evenwicht op lichamelijk en geestelijk gebied. 

Onze lessen zijn gericht op ontspannen bewegen. De bewegingen zijn rustig en vloeiend, naar alle kanten en steeds weer terugkomend in het midden, in de beginhouding. Met aandacht. 

Het langzame bewegen brengt het zenuwstelsel tot rust. Langzaam bewegen kan een uitdaging zijn, omdat snel en krachtig bewegen voor de meeste mensen de norm is. Dan heb je het gevoel dat je wat hebt gedaan. Natuurlijk is dat ook waar, het actief trainen van spieren en conditie is erg belangrijk.  

Daarnaast heeft je lichaam ook rust en herstel nodig. Van de buitenkant kan het lijken alsof je bij Tai Chi geen spieren traint, maar niets is minder waar. Je traint je spieren op een andere manier.  

De lichaamshouding van Tai Chi is: staan en bewegen met weinig weerstand. Je staat in een zodanige houding, dat je geen overbodige spierspanning gebruikt en daardoor meer ontspanning in je beweging hebt. Je beweegt op een natuurlijke manier, waarbij je geen gewrichten op slot zet. Hierdoor sta je stevig en in balans.  

In iedere les besteden we aandacht aan de gewrichten en aan de houding. Tai Chi is voor iedereen geschikt. Ook als je minder gemakkelijk beweegt, kun je de oefeningen op een stoel meedoen. Bij mooi weer doen we de oefeningen buiten.  

De oefeningen zijn staand, je hebt er niets voor nodig. Gemakkelijk zittende kleding en binnen gymschoenen zijn aan te bevelen. 

Massage

Ook kunt u bij ons een afspraak maken voor massage. U kunt kiezen uit sportmassage of ontspannende massage.  De kosten voor massage zijn €25,- per half uur. Een fysiotherapeut nodig? Dan verwijzen wij u graag naar onze fysiotherapie praktijk, gehuisvest in het zelfde pand:  https://www.perdonfysiotherapie.nl/